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권순철, Kwun Sun-Cheol관리자작성일 23-11-21 13:43




권순철

경남 창원 출생 

1971-1984 서울대학교 서양학과 학사, 대학원 회화과 석사 졸업 
그 후 프랑스로 유학 
프랑스 소나무작가회 회원 
제4회 이중섭 미술상, 17회 KBS 예술상 (문화와 예술 분야)등 주요 수상경력다수 

한국 프랑스, 독일등 유럽과 미국 등에서 50회 이상의 개인전과 100회 이상단체전, 그리고 미국 유럽 등 국제 아트페어에 참여 

한국과 프랑스를 기점으로 세계적인 작가로 활발하게 활동 중





권순철, Kwun Sun-Cheol,
Soul, oil on canvas, 200x254cm, 1996-1998



작가 노트:

나는 온누리에 가득한
온갓 것들의 넋을 부르고
찾고 보고 느끼고자 일하면서
넋과 일과 더불어 가이 없이
이 리에 머무른다.
<공간> 85 년.

 

권순철, Kwun Sun-Cheol


1944년 경상남도 창원 출생


소개

오랫동안 파리에서 입양활동을 해온 한국인 권순철 화백의 그림의 중심에는 얼굴과 인체가 있습니다. 그럼에도 불구하고, 자연이 때때로 그의 전적인 존재를 알리는 그가 가장 좋아하는 주제는 환희의 대상이 아니라, 그의 후의식 속에서 영원히 빠르게 움직이는 아픈 과거의 타박상입니다. Faulkner는 "과거는 결코 죽지 않으며 어떤 사람들에게는 지나가지도 않았습니다"라고 말했습니다. 계속해서 아포스트로피로 이어지는 인간의 고통의 조건이 가족 단위의 붕괴와 함께 동족상잔의 트라우마로 인해 찢겨진 기억의 찢어짐을 의미하는 권순철의 그림은 오로지 격투예술일 수밖에 없음을 깨닫게 되었을 것입니다. 이런 맥락에서 재현은 언제나 동시에 투사입니다.


비평

한국의 가장 유명한 현대 미술가 중 한 명인 권순철은 1944년 대한민국 창원에서 태어났습니다. 1989년에 그는 파리로 이사하여 현재 그곳에서 거주하며 일하고 있습니다. 특히 유명한 것은 인간의 얼굴을 큰 크기로 묘사한 것입니다. 그의 그림은 구상과 추상 사이를 오가며 그의 작품에는 풍경, 초상화(일부 자화상 포함)는 물론 그가 "영혼"이라고 부르는 초현실적인 묘사도 포함됩니다.
권순철의 풍경에는 ​​사람도 없고 식물도 없으며, 식물이 나타날 때 멀리서 검고 겨울처럼 보입니다. 그는 매끄럽고 분산된 붓 터치부터 집중된 물감 덩어리에 이르기까지 다양한 스펙트럼으로 풍경을 그립니다. 전자가 풍경의 흐릿함, 시원함, 대기적인 측면을 전달하는 반면, 후자는 돌이 많은 산과 거친 땅의 표면을 탐색하는 데 사용됩니다. 돌, 흙, 바다라는 주제에는 원시적이고 영원한 무언가가 있습니다. 그의 도시 풍경 중 일부는 카미유 피사로(Camille Pissarro)의 파리 그림의 색도와 분위기를 취하고 있습니다.
또한 그의 초상화에는 부드러운 붓 터치와 거친 붓 터치, 표면과 깊이 사이에 긴장감이 있습니다. 어떤 인물 사진은 너무 많은 겹을 겹쳐서 거의 조각품과 비슷하기도 합니다. 그러나 붓질의 에너지와 긴장감은 분산되어 결국은 빛나고 외면적인 껍질에 불과한 얼굴을 보여줍니다. 붓질은 단단한 몸체를 이루지 않고, 그저 덧없는 눈의 움직임을 묘사하는 것처럼 녹아 내립니다. 선의 교차와 집중은 지형학적 부조를 형성합니다. 권순철은 멀리 있는 표정을 짓지 않고 시선을 돌려 내면을 바라보게 합니다. 그는 매끄러운 피부를 가진 젊은이들을 묘사하지만 훨씬 더 자주 삶과 시간으로 특징지어지는 늙고 주름진 사람들을 묘사합니다. 얼굴의 개성은 위험해 보이지만, 화가는 이를 관상학적 연구를 통해 추적하고 싶어하지만 결국 인간의 상태 그 자체를 묘사한다. 마지막으로 그의 그림은 전통적인 방식의 초상화가 아닙니다.
그의 초상화 소스는 거리에서 그린 스케치에서 가져오거나 잡지에 실린 그림과 사진에서 가져옵니다. 권순철은 열정적인 소묘가이며, 특히 이 분야에서 그는 그의 묘사가 단순한 환상에 가까울 정도로 표현의 자유를 가지고 있습니다. 다피네 르 세르장(Daphné Le Sergent)은 그것들이 시간을 거슬러 올라가는 아득한 기억으로 다가온다고 봅니다. 한국전쟁(1950~53)의 영향으로 여전히 남아 있는 그의 작품에는 전형적인 우울한 감정이 스며들어 있다고 그녀는 생각합니다.
권순철의 색은 중첩과 혼합으로 회색의 팔레트를 형성하지만 노란색, 파란색, 빨간색이 번쩍이며 미니어처와 유리 페인팅을 닮은 색상입니다. 예술에서 영성에 대한 그의 탐구는 신비로운 빛의 유령, 타락한 영혼, 십자가에 못 박힌 인물을 보여주는 그림인 그의 "영혼"에서 가장 분명하게 드러납니다. 그가 자신의 예술의 초점을 가장 명확하게 밝히는 곳은 바로 여기입니다.

베레나 알베스-리히터


교육 :
-    1971 서울대학교 미술대학 회화과 졸업
-    1984 서울대학교 대학원 회화과 졸업

수상
-    1992 제 4 회 이종섭 미술상
-    2013 제 17 회 해외동포상문화예술 부문 수상


개인전

2021 <CHEOL>, 창성동 실험실, 서울
2020 <흔적>, 가나아트, 서울
2019 갤러리 손, 베를린, 독일

2012 가나아트센터, 서울

2010 가나아트뉴욕, 미국 뉴욕
2007 가나아트부산, 부산         
2004 가나아트센터, 서울
2003 트루아 현대미술관, 프랑스 트루아
2001 갤러리가나 보부르, 프랑스 파리
2000 갤러리가나 보부르, 프랑스 파리
       인사아트센터 가나아트갤러리, 서울
1998 가나화랑, 서울
1997 갤러리가나 보부르, 프랑스 파리
1996 가나화랑, 서울
1993 제4회 이중섭미술상 수상기념전-서울
1992 프랑크 하넬 화랑, 프랑크푸르트
1991 가나화랑, 서울
       타도라브와르 화랑, 파리
1990 "FORUM", 뒤셀도르프
1988 스톡홀름 미술대전, 스톡홀름
       가나화랑, 서울
1986 서울미술대전, 서울
1981 서울미술관, 서울

 
 

단체전

단체전:
2023 <도시 현실 : urban reality>, 서울 시립, 서울.
2023 <컬러풀 한국 회화 – 조화(調和)에서 정화(淨化)까지>, Art space 3, 서울.
2023 <컬러풀 한국회화>, Art Space 3, 서울.
2023 <들숨날숨>, 끼 화랑, 파주.
2022-2023 <조르주 두오와 한국미술: 시선공명>, 전남도립미술관, 전남.
2022<권순철 – 이강소 : 가슴이 두근두근>, 창성동 실험실, 서울.
2021 <신자연주의 : 리좀이 화엄을 만날 때>, 전북도립미술관, 전주.

2012 1980 년대 인간전 그 이후, 오늘의 동향전 정문규미술관 안산
2010 황색선을 넘어 경향갤러리
2010 소나무 작가전 한국문화원 바르샤바 폴란드
2009 성령의 불꽃전 루멘갤러리 프랑스 파리
2009 이중섭 미술상 수상작가전 조선일보미술관
2008 가나아트 개관 25 주년 기념전 가나아트센터                                 
2007 권순철·배병우전 갤러리가나보부르 프랑스 파리
2006 권순철·곽수영전 2X13 갤러리 미국 뉴욕
2006 경계선: 소나무협회전 몽파르나스미술관 프랑스 파리
2005 자연의 기록전 서울시립미술관
2004 평화선언 세계 100 인미술관 국립현대미술관 과천
       경남도립미술관 개관전 경남도립미술관 창원
       현대미술의 시선전 세종문화회관
2003 얼굴의 표현전 대전시립미술관 대전
2002 한∙중작가 30 인전 예술의 전당
그 외 다수


Kwun Sun-Cheol

1944 Born in Changwon, Gyeongsangnam-do, Korea.  Education 1971 BFA in Painting, Seoul National University, Seoul1984 MFA in Painting, Seoul National University, Seoul  Solo Exhibitions
2021 <CHEOL>, Changseong-dong Research Institute, Seoul
2020 <Trace>, Gana Art, Seoul
2019 Galerie Son, Berlin
and more than 30 times
 Selected Group Exhibitions
2023 <Urban Reality>, Seoul Metropolitan Government, Seoul.
2023 <Colorful Korean Painting – From Harmony to Purification>, Art space 3, Seoul.
2023 <Colorful Korean Painting>, Art Space 3, Seoul.
2023 <Inhale, Exhale>, Ki Hwarang, Paju.
2022-2023 <Georges Douot and Korean Art: Perspective Resonance>, Jeonnam Museum of Art, Jeonnam.
2022 <Kwon Soon-cheol – Lee Kang-so: My heart is pounding>, Changseong-dong Laboratory, Seoul.
2021 <New Naturalism: When Rhizome Meets Hwaeom>, Jeonbuk Museum of Art, Jeonju.
and more than 70 times
 
Award 
1992 4th Lee Jong-seop Art Award
2013 17th Overseas Compatriots Award in Culture and Arts Category
 
Author's Note:
I stay here aimlessly
with my soul and my work, working to call,
seek, see, and feel the souls of all the things
that fill the world.
<Space> 85 years.

Works description:
Soul, 1996-1998, oil on canvas, 200x254cm


Introduction

The face and human body are at the heart of the painting of Korean KWUN Sun-Cheol, a long-standing Parisian adoptionist. Nevertheless, his favorite themes, where nature sometimes signals his telluric presence, are not objects of delectation, but the bruises of a sore past, forever swift in his rear-consciousness. "The past never dies," Faulkner said, "and for some it didn't even pass." It will have been realized that KWUN's painting could only be a fighting art, where the condition of man's suffering, continuously apostrophic, refers to the tearing of a memory lacerated by the trauma of a fratricidal conflict, along with the breakdown of the family unit. In this context, representation is always simultaneously a projection.


Critic

Kwun Sun-Cheol, one of the most renowned Korean contemporary artists, was born in 1944 in Chan-Won, South Korea. In 1989 he moved to Paris, where  he  is  now  living and working. Specially famous are his big-sized depictions of human faces. His paintings move in a line between figuration and abstraction and his oeuvre  encompasses landscapes, portraits – amongst them some selfportraits – as well as surreal depictions he calls „souls“.
Kwun’s landscapes are void of people as well as of vegetation, which – when it appears  – is shown in the distance, black and winterly. He paints landscapes in a spectrum reaching from smooth, dispersed brushstrokes to concentrated clusters of  paint. While the former convey the hazyness, coolness and atmospheric side of landscape, the latter are used for an exploration of surfaces of stony mountains and of rough earth. The themes of stone, earth and sea have something primordial and eternal about them. Some of his townscapes take up the chromaticity and mood of Camille Pissarro’s paintings of Paris.
Also in his portraits there is a tension between smooth and rough brushstrokes, between surface and depth. Some portraits almost resemble sculptures by superposing so many layers. But the energy and tension of the brushstrokes disperse to show faces which are in the end only a shine and an outward shell. The brushstrokes don’t form a firm body, they dissolve as if they were just a description of the ephemeral eye’s movement; the crisscrossing and concentration of their lines form a topographic relief. Kwun doens’t give the expression of the portrayed away, he lets them avert their gaze and look inwards. He depicts the young with their smooth skin, but much more often the old and wrinkled, marked by life and time. The individuality of his faces seems a hazard, which the painter wants to get on the track of by making physiognomical studies, but in the end depicting human condition itself. Finally his paintings are not portraits in the conventional manner.
His sources for the portraits are taken from sketches done on the streets, or come from  paintings and photos in magazines. Kwun is a passionate draughtsman, and specially in this area he has a freedom of expression which lets his portrayed resemble to mere phantasies. Daphné Le Sergent sees them as reaching back into time, as a far-off memory. A typical melancholical feeling impregnates in her opinion his work, still resulting from the effects of the Korean War (1950-53).
Kwun’s colours by their superlayering and mixing form a palette of greys, but yellow, blue and red flare up, colours resembling miniature and glass painting. Kwun’s search of a spirituality in art shows most clearly in his „souls“, paintings showing mystical light apparitions, fallen souls and crucified figures. It is here that he most clearly states the focal point of his art.

by Verena Alves-Richter


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